Preventie & welzijn

Bij het runnen van een KMO komt heel wat kijken, ook op vlak van preventie & welzijn. Duidelijkheid krijgen in de chaos van de steeds veranderende regels & wetten omtrent preventie en welzijn is dus een must.

PREWEL ondersteunt u bij het creëren van een aangenaam en veilig klimaat op de werkvloer. Aan de hand van een preventiebeleid op maat van uw bedrijf én met een professioneel actieplan gaan wij samen met u aan de slag!

Preventie & welzijn Prewel

Wat is een preventiebeleid?

Een preventiebeleid is verplicht in elke KMO en werkt op drie niveaus:

  • persoonlijk veiligheidsgedrag

  • veiligheid op teamniveau

  • veiligheid op organisatorisch niveau

Er wordt gestart vanuit een algemene risicoanalyse.
Samen met de bevoegde persoon van uw bedrijf worden gevaren geïdentificeerd, risico’s vastgesteld en preventiemaatregelen geformuleerd.

Na het opmaken van een globaal preventieplan op maat van uw onderneming waarbij prioriteiten en verantwoordelijkheden worden toegewezen is het tijd om over te gaan tot actie!

Preventiebeleid Prewel

Onder begeleiding van PREWEL worden de actiepunten aangepakt. Dit kan gaan om verschillende dingen zoals:

  • opmaken van procedures en instructies omtrent arbeidsmiddelen

  • gevaarlijke stoffen

  • beleid rond arbeidsongevallen en EHBO

  • opmaak interne noodplannen

  • opmaak van sjablonen voor risicoanalyses

  • opleidingen rond ergonomie

Als ultieme einddoel streven wij ernaar dat u als onderneming in de toekomst zelfstandig verder kan met een minimum aan begeleiding om wettelijk in orde te zijn op vlak van preventie & welzijn op het werk.